Általános jellemzõk:
- Részben nyelvészeti ihletésû, egyben komplex mitológiai rendszer à magán hordozza a mitológiák minden jellemzõjét
- Központi motívuma egyszerre archetípus, toposz és fõ hiedelemkomplexum: A Halál. „Ha megvizsgálunk bármilyen nagy történetet, amely érdekli az embereket, és hosszabb-rövidebb idõre leköti õket, akkor a történet mindig emberi történet, és tulajdonképpen mindig egyetlen dologról szól, nemde? A halálról. Elkerületlenül a halálról.” (JRRT.)
- Bevallottan merít ismert toposzokból is, integrálni akarja õket, összhangba hozni.
- A Biblia archetípusait is felhasználja
- Funkció-elemek kevésbé változnak, a szüzsék állandóan à számtalan szövegváltozat, ami egy fiktív hagyomány-halmozódást és eltérõ források felhasználását hiteti el velünk a szövegen keresztül
- A különálló mûvek, irkálmányok egyre inkább összekapcsolódnak à egységesedés felé haladás, a mítosz-elemek is ezáltal letisztulnak a rárakódottaktól
- Miben hasonlít e tekintetben a többi mitológiára: azonos elemek, hasonló funkciók, archetipikus karakterek, ismert történet-toposzok
- Miben különbözik: egységesebb komplexum, céltudatosabb és átgondoltabb válogatása az elemeknek, újraértelmezése az archaikusnak, új jelentések alkotása
- Allegória kerülése: emiatt a szimbólumok a tudatalattinkra hatnak elsõsorban, tudatos megfeleltetés kerülése à archetípusok erõsebben jönnek át, mint más mögöttes jelentése. Ezért érzi sok rajongó, mintha a történetek belõlük és vágyaikból fakadtak volna.
A Hobbit:
- Mesének indult, de menet közben egyre több szállal kapcsolódott a háttérben alakulgató mitológia egyes elemeihez
- Motívum-forrásai egyaránt mitológiák, középkori irodalom és varázsmesék: Verses Edda, Beowulf, Andrew Lang és a Grimm-testvérek mesegyûjteményei, E. H. Knatchbull-Hugessen, Rudyald Kipling, William Morris, George Macdonald (pl. A hercegnõ és a kobold), és E. A. Wyke-Smith: A Snergek csodálatos országa
- Tolkien sokszor tudatosan használja fel ezeket, nyíltan felvállalva a belõlük merítést
- Kortárs jelenségeket is beleszõ, pl. a hobbitok mint egy letûnõfélben lévõ, kihalásra ítélt életforma
- Döntõen európai motívumokkal él, azon belül is az északi hagyományok erõsebbek
- A szereplõk, a tárgyak, helyszínek, cselekmény, nevek stb. mind-mind önálló szimbólumok, õsi archetípusok alkalmazásai
A Hobbit szereplõi:
- Zsákos Bilbó: nem egy archetipikus hõs, inkább anti-hõs. A történet elején a Selbst jó mélyen el van rejtve benne, fokozatosan tör elõ belõle. Jungi archetípusok közül a bolond/szélhámos kategória illik rá, néha a Gyermek, nagyon ritkán a Hõs. Picit kakukktojás a sok toposz világában: ez a feladata, hogy velünk együtt ismerje meg ezeket és közelebb hozza hozzánk. Kifigurázása egy életfelfogásnak.
- Gandalf: Fõ archetípus: a Bölcs Öreg. Irodalmi toposzok varázslója, visszatérõ része a szüzséknek. Elõképei: Merlin, Prospero, de valamilyen szinten az ókori druidák és középkori mágusok is. Eredete: Der Berggeist c. képeslap
- Thorin: A Szembenálló archetípusa a leggyakoribb, a sértett büszkeség megszemélyesítõje, a Bosszúálló. Alapvetõen Jó figura, de gyengeségei miatt elbukik.
- Balin: õ inkább Segítõ, Társ, aki támogatja Bilbót, néha õ is Bölcs Öregként jelenik meg.
- Többi törp: az északi mítoszok tipikus figurái, átemelt mítosz-elemek, de természetükben van valami a mesék törpéibõl is néha. A Föld elemi képviselõi, Kapzsiság szimbólumai is valahol.
- Smaug (Szmóg): A Nagy Ellenség, a Gonoszság és Ravaszság. Sárkány mivolta önmagában szimbolikus, õsi archetípus, ettõl nem nagyon tér el lényegesen. Toposzokból ismert módon viselkedik, amiben eltér: udvariasság, óvatosság.
- Nagy Ork/Bolg: mindketten egyformán a vadállati gonoszság, ösztönlényi aljasság megtestesítõi. A Test, testiség szimbólumai.
- Tündekirály: Nem egy archetípus, hanem több keveréke, árnyaltabb karakter. Jóság és Kapzsiság, Segítõ és Akadályoztató egyszerre. Királyi figura, uralkodói archetípus is. Adományozó és Irigy.
- Beorn: õsi mitológiai hõstípus, a Hõs archetípusa, bár kívülálló és nem indul el a többiekkel, Segítõ, Próbára tevõ.
- Íjász Bard: Hõs, Sárkányölõ, Király, annak ellenére, hogy nem fõhõs. Bölcs is a jóslataival.
- Trollok: Ostoba pórul jártak, Akadályoztatók
- Elrond: Bölcs, Segítõ, Adományozó
- Pókok: mint a hálóban ülõ vadász a nyugalmat, mérgének hála pedig a bajt, a rosszakaratot, és a halált is szimbolizálja. Azzal pedig, hogy a zsákmányát selyemben elraktározza, a birtoklási vágyat testesíti meg.
- Tündék és orkok: egymás ellentétpárjai, a két véglet, torzultság és természetesség, modernitás és hagyomány, pusztításvágy és megõrzés. Közös bennük: Kapzsiság.
- Gollam: még nem teljesen kiforrott, itt csak Akadályozó, Szélhámos, a jungi Árnyék archetípusának megjelenítõje
- Minden karakternek van hibája, bûne, gyengesége: az Árnyék és a Selbst szembeállítása, belsõ küzdelmek
A Hobbit cselekménye:
- „Volt egyszer egy földe vájt lyuk, abban élt egy hobbit.” – tündérmese-szerû indítás (angolul kevésbé nyilvánvaló, de ott is áll)
- Az Utazás motívuma: belsõ út, a fõszereplõ eljut valahonnan valahova, fejlõdés, kiteljesedés. A szereplõk rátalálása a jungi Selbst-re
- Bilbó meglopja a trollokat: beavatási rítus
- Pihenõ Völgyzugolyban: varázsmesei funkció-elem
- Vihar: Tolkien számára félelmetes emlék, de archetípus lehetett a tudattalanban: istenek dühe, pusztító erõ
- Föld alól kiugró koboldok és lerántják az utazókat: õsi toposz, különféle hiedelmekhez kötõdõen
- Rejtvény-fejtés, találós kérdések: mítoszokból átvett fordulat
- Menekülés és repülés: a repülés õsi vágya, világtól való elszakadás
- Gandalf távozása: magukra maradás, önállósodás: ez egyfajta beavatási rítus, felnõtté válás
- Eltévedés az erdõben: belsõ elbizonytalanodás, Útkeresés
- Fogságba esés és szökés: ez is gyakori elem a mesék próbatételeinél
- Folyón utazás: célirányos, behatárolt, külsõ erõ által hajtott
- Titkos ajtón behatolás: titok felfedezése, magunkévá tétele
- Kincsen elfekvõ sárkány: szexuális tartalom
- Kancsó-lopás: Beowulfból
- Harc a Sárkánnyal: Jó és Gonosz összecsapása, dualisztikus világkép, minden kultúrkörben benne van
- Harc az aranyért: elátkozott kincs gyakori motívum, anyagi világhoz való ragaszkodás
- Arkenkõ: ereklye-funkció, elátkozott ékszer, királyi méltóság
- Öt Sereg Csatája: nagy epikus ütközet meseszerû leírással, cselekménye toposz, itt is a Jó és Rossz küzdelmének archetípusa idézõdik fel
- Halál: legfõbb hiedelem-komplexum és archetípus, itt csatában elesés kapcsán, konfliktusmegoldó is
- Hazatérés: a beavatási rítus vége, újjászületett hõs önmagára találása
A Gyûrûk Ura:
- A fõ mozgatórugója a cselekményeknek valójában nem is a hatalomért folyó harc, hanem a Halál és Halhatatlanság kérdésköre: „Nincs olyan, hogy természetes halál. Semmi nem történik az emberrel, amely természetes lenne, mivel már a létezése megkérdõjelezi az egész világot. Minden embernek meg kell halnia, de minden egyes ember számára a saját halála véletlen. Még akkor is, ha tisztában van vele. A halál akkor is igazságtalan erõszaktétel. Lehet, hogy egyetért e szavakkal, lehet, hogy nem, de ez A Gyûrûk Urának mozgatórugója.” (JRRT.)
- Tipikus Jó-Gonosz harc (jóval dualistább mint A Hobbit.)
- Világ (Középfölde) sorsáért folyó küzdelem.
- Utazásközpontú regény.
- Háborúellenes (Kicsi ellentmondás: az õsi harcos erények jelen vannak a mûben.)
- „Varázsa abban rejlik, hogy a háttérben idõnként feltûnik a történelem egy-egy darabkája; olyasmi ez, mint amikor egy messzi sziget vagy egy távoli város tornyát pillantjuk meg, amint egy pillanatra kivillan a ködbõl. Ha elérjük, oda a varázslat – hacsak nincsenek a távolban további elérhetetlen tájak.” (JRRT.)
A Gyûrûk Ura szereplõi:
- Gandalf: Bölcs öreg, sokkal idealizáltabb mint A Hobbitban. Kozmikus Lény archetípusa is megjelenik benne. Erõs Ego. Varázsló.
- Aragorn: Hõs, Király, Vadász. Erõs Persona, racionalitás megtestesítõje. Gondoskodó, Gyógyító, Alázatos.
- Arwen: Szûz, Királykisasszony a toronyban, aki várja, hogy megmentsék (könyv). Türelem, Önuralom, Engedelmesség. Pénelopéra hasonlító toposz. Film: kezébe veszi a Sorsát, apja akaratával szembeszegül, Jós és Látnok, Misztikus lény és Anya.
- Éowyn: Lázadó, Örök Ifjú, Amazon, Hõs, Szûz, keresi önmagát, a Boszorkányúrra való küzdelme a Fény és Sötétség Harca. Animusa nagyon erõs, ettõl a férfias jellege.
- Galadriel: jellemében nemtelen istennõ, nincsenek tipikus nõi vonásai, nem aphroditéi, inkább Athéné típus. Az egyetlen szereplõ A Gyûrûk Urában, aki látta a Fák Fényét. Bölcs archetípus, Adományozó, Segítõ. Gondoskodása által funkcionálisan Nagy Anya archetípus is.
- Elrond: Apa, Adományozó, Segítõ, Bölcs, Látnok
- Frodó: a Kiválasztott, Hõs és Antihõs/bukott hõs, a könyvben Bölcs, fõleg a végén, amikor Gandalf eltûnik, õ veszi át a Bölcs szerepét.
- Samu: Segítõ, Társ, Hûséges, Hõs, Hit és Mértékletesség jellemzi.
- Boromir: Esendõ hõs, Antihõs, Bukott, Kétségek között vergõdõ, Thorinra emlékeztet haldoklása alatt történõ bûnbánata.
- Legolas: Társ, Bajtárs, Segítõ, Gimli számára a hûséges és feltétel nélkül szeretõ barát
- Gimli: Ugyanaz, mint Legolas. Könyvben: Szépség és Harmónia iránti vágy, tisztelet, innen ered plátói fellángolása Galadriel iránt. Filmekben: Bolond, vicces figura.
- Pippin: Bajkeverõ, Örök Ifjú, a történet végére Hõssé válik. Hûség, idealizmus.
- Trufa: Hasonló, mint Pippin. Határozottabb nála, könyv elején irányít is.
- Gollam: A Hobbitban leírtakon kívül: Több Persona, Árnyék, Antihõs, Bolond
- Öreg Bilbó: Bolond Öregember, Aluszékony és Feledékeny, paródia-jelleg
- Éomer: Hõs, Harcos, Ifjú, Király (a végén), Féltõ Testvér
- Théoden: Öreg Király, Elvarázsolt, Hõs, Apa-figura
- Denethor: Gõgös, öntelt, büszke à Rossz Király archetípusa, Elbukott, Ellenlábas, Apa
- Faramir: Ifjú, Hõs, Hit és Hûség, Bölcs, Idealizált
- Szauron: Kozmikus lény, Õsellenség, Gonosz, Ellenség, Bukott Angyal
- Nazgúlok: Halálszimbólumok, másrészt a halhatatlanságra vágyott és pórul járt emberek. Szolgák, Ellenségek.
- Bombadil Toma és Szilszakáll: Segítõ, Adományozó, Õsi Természet-szellemek
- Szarumán: Áruló, Akadályoztató, Bukott Angyal, Varázsló
- Gríma: Áruló, Kém, Szolga, Talpnyaló, Hazug, Akadályoztató
- Balrog: Démon, Ördög, Tûz, Halál, Õskáosz
- Banyapók: Sötétség, Õskáosz, Pusztítás, Éhség
A Gyûrûk Ura cselekménye:
- Születésnap: Az Élet ünnepe, diadal a Halál árnyéka felett, õsi rítus. A múlt árnyéka és a sejtelmes elõjelek miatt a Végzet megjelenése
- Gandalf elmeséli a Gyûrû történetét Frodónak: õsi mesemondók a tûz mellett, archaikus toposz
- Utazás-motívum, mint A Hobbitban
- Találkozás a Fekete Lovasokkal: Halálfélelem megtestesülése, szembesülés a Veszedelmekkel
- Öregerdõ: Ugyanaz a rengetegben elveszés-motívum, mint A Hobbit Bakacsinerdejében
- Sírbuckák: elevenen eltemetés félelme, õsi átok, rítus
- Brí és a fogadó: Pihenés, szakaszlezárás, új kezdete, az Emberek világa
- Vándorral a Vadonban: Vezetõ követése
- Széltetõ: Kísértés-motívum
- Menekülés a Gázlóhoz: a Víz, mint Élet-motívum, az Élet Vize à keresztény utalás
- Völgyzugoly-motívum: mint A Hobbitban + Találkozások
- Elrond Tanácsa: Válaszút és Döntés, Szövetségkötés
- Mória: A Tudatalattiban történõ utazás, legbelsõbb félelmeink, õsi alagút-toposz
- Lothlórien: Gyógyulás, Próbatétel, Ajándékozás, Új útszakasz
- Folyó-motívum, mint A Hobbitban
- A Szövetség felbomlása, Boromir halála: Lezárás
- A három vadász: õsi Vadász-toposz
- Fangorn és az entek: modernitás-kritika, a Természet ereje visszavág
- Fehér Gandalf visszatérése: túlvilági utazás, feltámadás, misztikus tapasztalás, elterjedt toposz, õsi rítusokon alapszik
- Théoden gyógyítása: Megtisztítás, Újjászületés rítusa
- Helm-szurdoki csata: várostrom-toposz, Hõsiesség, Civilizáció VS romboló vadállati ösztön
- Vasudvard ostroma: Birnami erdõ motívuma
- Szarumán hangja: Kísértés, Bûbáj, Kiátkozás
- Szméagol megszelídítése: Megtisztítási kísérlet, Bizalom-próba, Eskü
- Holtláp: Halál-motívum ismét
- Fekete Kapu: Útszakasz lezárul
- Ithilia: Rövid pihenõ, erõgyûjtés, információk szerzése, Szövetség, Segítség
- Keresztút: Remény megjelenése, Választás
- Morgul-völgy: próbatétel, Szenvedések kezdete
- Banyapók odúja: Halál, Fény és Sötétség harca, Élet és Halál, lét és nemlét küzdelme, Árulás, Samu Hõssé válása
- Minas Tirith-i események: újabb bonyodalom, kevés új toposz, régebbiek újrafelhasználása
- Denethor máglyája: rituális öngyilkosság
- Holtak Ösvénye: Halálfélelem leküzdése
- Csata Pelennor mezején: õsi eposzok heroikus küzdelme, harci erények
- Ispotály: Király gyógyító keze szakrális karizma, elterjedt hiedelem. Újjászületés.
- Az Utolsó Haditanács: mint Elrond Tanácsa
- A Fekete Kapu kitárul: Sorsbeteljesítés, végsõ ütközet, mint az Öt Sereg Csatája
- Cirith Ungol tornya: Fogság, Szabadulás, Újjászületés, Remény
- Út Mordorban: Passió-történet, Kozmikus Gonoszságban két Fénylõ Éteri Lény küzdelme, Selbst megtalálása
- A Végzet-katlannál: Sorsbeteljesítés, Bukás, Megtörés, Gyõzelem
- Cormallen mezeje: Katarzis
- Koronázás: Új Kor születése, Rend helyreállása, Jutalmazás
- Hazaút: mint A Hobbitban
- A Megye megtisztítása: a feldúlt Otthon, a Változás szimbóluma, semmi sem lesz olyan, mint volt, Áldozat, a gyõzelem ára
- Szürkerév: az Élettõl való búcsú, Halál-motívum
A tolkieni világ egyéb motívumai:
- Hobbitlyuk: mitológiai lények közül sokan élnek föld alatti üregekben, ez a túlvilághoz, halálhoz is köthetõ, de Tolkiennél inkább földhözragadtságot jelez
- Bot és csúcsos süveg: a varázslók állandó eszközei, archaikus vallásokig vezethetõek vissza. Bot egyben fallikus szimbólum, férfias õserõ
- Út: utazás, küldetés szimbóluma
- Gyûrû: teljesség, idõtlenség, korlátlanság
- Fegyverek: hatalom, férfias erõ
- Versek és énekek: szájhagyomány megörökítõi, a történetek terjedésének egyik módját is bemutatja egyúttal. Ókori epikus mûvek állandó eleme is.
- A Szilmarilokban az összes archetípus fellelhetõ, és az összes ismert mítosz-toposz
Fõ archetípusok:
|
A Gyûrûk Ura
|
Star Wars
|
Harry Potter
|
Kiválasztott
|
Zsákos Frodó
|
Luke Skywalker
|
Harry Potter
|
Bölcs Öreg
|
Gandalf
|
Obi-wan (Ben) Kenobi
|
Albus Dumbledore
|
Nagy Anya
|
Galadriel
|
-
|
Lily Potter
|
Segítõ, Társ
|
Samu
|
Han Solo
|
Ron Weasley, Hermione Garnger
|
Bolond
|
Pippin, Trufa
|
R2D2, 3CPO, Jar-jar Binks
|
Dobby
|
Szélhámos
|
Gollam
|
Lando Carlissian
|
Sipor
|
Esendõ hõs
|
Boromir
|
Anakin Skywalker
|
Perselus Piton
|
Gonosz
|
Szauron
|
Palpatine
|
Tom Denem / Voldemort
|
Talpnyaló
|
Kígyónyelvû Gríma
|
Tarkin
|
Féregfark
|
Bukott angyal
|
Szarumán
|
Dooku gróf
|
(Mardekár Malazár)
|
„Pénelopé”-típus
|
Arwen
|
Padmé
|
Ginny
|
Uralkodó
|
Aragorn
|
Leia Organa
|
-
|
Bölcs asszony
|
Galadriel
|
Mon Mothma
|
Minerva McGalagony
|
Tudós
|
Elrond
|
Yoda
|
Ollivander
|
http://www.mek.iif.hu/porta/szint/human/szepirod/kulfoldi/edda/html/index.htm